Strategische marketing voor “de klant van 2015”

STRATEGISCHE MARKETING VOOR DE "KLANT VAN 2015"

 

Elke goede speler of coach weet dat er om een wedstrijd te winnen een goede strategie nodig is. En dat geldt zeker ook voor ondernemingen of bedrijven. Het lastige deel van strategische marketing is het vinden van de perfecte balans tussen de behoeften van het bedrijf en die van zijn klanten. En de hoeksteen voor elke goede marketingstrategie - volgens IBM's Jay Henderson - is het begrijpen van je klanten. "De uitdaging voor marketeers is de dingen te doen waarvan ze weten dat de klanten dit willen en dat dit zal leiden dat ze marketing zien als een dienst. Maar dan moeten marketeers balanceren met de zakelijke behoeften." In feite zegt Henderson dat er soms onderliggende spanning ontstaat in sommige bedrijven bij het bepalen van hun marketingstrategie. Want er is een inherent verlangen om de behoeften van het bedrijf na te streven- die niet perfect overeenkomen met de behoeften van de klant.

“Producten of diensten dienen altijd te worden verkocht, maar er zijn ook de behoeften van de klant. Wat willen ze en wat hebben ze nodig? Vaak is het balanceren tussen enerzijds de pure verkoop en anderzijds de behoeften van de klant. Een goede strategie is het begrijpen van je klanten en het leveren van de “ervaringen” die ze willen. Maar steeds in evenwicht met de behoeften van het bedrijf en diens winstgevendheid."

Effectieve strategie, zegt hij, is ook weten welke trends na te streven, hoe innovatie te stimuleren, en te achterhalen wanneer te investeren en dan verder te gaan. "De snelheid van het aannemen van al deze verschillende trends en de technologische tools is dramatisch toegenomen. Maar niet al deze dingen blijven of zijn succesvol, "aldus Henderson. "De uitdaging is om te weten wanneer je niet moet investeren of net voldoende te investeren. Ik denk dat marketeers meer moeten nadenken over hoe ze strategisch een aantal van deze nieuwe kanalen kunnen “koesteren”. Als het werkt, moeten ze dit kanaal gebruiken als een standaard onderdeel van hun marketing mix. Als het niet werkt, “kill it”.

Hij waarschuwt dat marketeers lange termijn doelstellingen moeten hebben, zelfs als die geen onmiddellijke resultaten leveren. Maar hoe kunnen marketeers bepalen wat werkt en wat niet? "Zowel cijfers als buikgevoel zijn van belang om te bepalen wanneer je een winnende strategie hebt", benadrukt hij . " De beste marketinganalisten die ik ken, hebben vooral veel “instinct”. Vaak zijn de goede “insights” die je krijgt aangeleverd, die van een “slimme” analist die zijn of haar instinct/buikgevoel volgt. " Hierdoor kunnen marketeers aanwijzen wat de oorzaken van problemen zijn of, omgekeerd, wat er winstgevend zou kunnen zijn." Bottom line: Je hebt goede instincten en goede gegevens (data) nodig om een goede strategie te bepalen. "Meng kunst en creativiteit met gegevens en technologie", merkt hij tenslotte op. Dat zal de uitdaging zijn voor de toekomst. De juiste mix zal een succesvolle strategie produceren."

Source - Direct Marketing News 2015